Nieuws /

VOB-voorzitter Niels Engelmoer spreekt van een ,zorgelijke periode’. ,,Waar we aan de ene kant bezig zijn met het voorbereiden van de ALV en met allerhande projecten bezig zijn, zijn we momenteel maar met een ding bezig en dat is gezond blijven, vooral fysiek maar ook zakelijk”.
,,We leven met iedereen mee en zijn er voor jullie. Wat we echt voor jullie kunnen doen is jullie berichten over belangrijke ondernemersinformatie”.

Het Coronavirus en de getroffen maatregelen hebben voor ondernemers gevolgen, en dat roept vragen op.
In het verdere vervolg vindt u de crisistelefoonnummers waar u met vragen terechtkunt, belangrijke links en de regelingen voor ondernemers.
 
Informatie en contact
 
Heeft u ondernemersvragen over het coronavirus? Neem dan contact op met Kamer van Koophandel Adviesteam: 0800-2117 (op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur) of kijk op de website van https://www.kvk.nl/coronaloket/. De specialisten die via deze weg bereikbaar zijn, kunnen helpen bij vragen over bovengenoemde regelingen, vertellen hoe te handelen en de aanbevolen maatregelen toelichten.
 
Er is ook een landelijk crisisnummer voor alle vragen over het coronavirus: tel. 0800-1351. Dit nummer is dagelijks bereikbaar tussen 08:00 en 20:00. Vanuit het buitenland kan gebeld worden met 0031-20 205 1351.
 
Belangrijke links
 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-over-coronavirus-voor-werkgevers
 
https://www.rvo.nl/coronavirus/internationaal-zakendoen
 
https://www.vno-ncw.nl/corona
 
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/uitstel-betaling-gevolgen-coronavirus
 
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/borgstelling-mkb-kredieten-bmkb/deelnemen-als-financier
 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand-voor-zelfstandigen-bbz/regels-bijstand-voor-zelfstandigen-bbz
 
https://www.ynbusiness.nl/informatiepagina-coronavirus/
 
REGELINGEN:
 
* Deeltijd-WW.
Als er bij de werkgever minder werkaanbod is, kan deze werktijdverkorting aanvragen. Daarmee kan hij gecompenseerd worden voor de loonkosten voor de uren dat hij geen werk heeft voor zijn medewerkers. Bij deze regeling vraag je een vergunning voor werktijdverkorting aan. De werkgever betaalt het salaris volledig door, tenzij in de CAO andere afspraken zijn gemaakt. De werkgever ontvangt een vergoeding van 70% van het doorbetaalde brutosalaris (SV-loon) van het UWV.
 
Voorwaarden:
– Buitengewone omstandigheden: De Corona-perikelen worden als buitengewone omstandigheid aangemerkt. Andere voorbeelden zijn brand en overstroming.
– 20% van de beschikbare arbeidscapaciteit kan niet worden benut: Het is belangrijk om dit goed te onderbouwen. De toename van aanvragen en uitbetaling achteraf leiden tot langere beslistermijnen en dan wil je niet dat je bezwaar moet maken tegen het weigeren van een vergunning wegens onvoldoende motivatie.
– De buitengewone omstandigheden duren naar verwachting minimaal 2 weken en maximaal 24 weken.
 
Procedure:
1. De vergunning vraag je aan bij het ministerie van SZW.
2. De vergunning geldt voor een periode van maximaal 6 weken. Deze kan 3 maal met 6 weken worden verlengd. Ook dit moet je aanvragen bij het UWV.
3. Nadat de vergunning verleend is, moet dit worden doorgegeven aan het UWV. Een verlenging hoeft niet te worden doorgegeven.
4. In de 1e week na afloop van de (verlengde) vergunning vraagt de werkgever een WW-uitkering aan bij het UWV. Het UWV vergoedt achteraf de uren die de medewerkers niet hebben gewerkt tijdens de vergunningsperiode.
 
De site van het UWV geeft een duidelijke uitleg en ook vergunningaanvraag en andere aanvragen/meldingen kunnen via deze site worden gedaan.
 
NB. 1.: Om misverstanden te voorkomen: deze regeling geldt niet voor ingehuurde zzp-ers. Daarover verderop in deze notitie meer.
NB. 2.: Alhoewel juridisch niet afdwingbaar, is het wellicht wel bespreekbaar te maken dat een werknemer zijn overuren of overschot aan snipperuren gaat gebruiken voor de tijd dat hij geen werk heeft.
 
Reorganisatie en ontslagaanvraag.

Als de bedrijfseconomische situatie bij de werkgever daar aanleiding voor geeft, is het natuurlijk ook mogelijk om een ontslagvergunning wegens bedrijfseconomische omstandigheden aan te vragen bij het UWV. Denk daarbij onder andere aan:
– Slechte of slechter wordende financiële positie;
– Werkvermindering;
– Bedrijfsbeëindiging
 
Dit zijn voorbeelden die in verband staan met het Corona virus. Daarnaast zijn er ook andere motieven denkbaar. Snelheid van handelen en een goede onderbouwing zijn van groot belang, mede gezien de behandelingstijd van de aanvraagprocedure.
 
Calamiteiten- en kort verzuimverlof.

Voor spoedeisende, onvoorziene of bijzondere persoonlijke omstandigheden kan calamiteitenverlof of kort verzuimverlof worden aangevraagd bij de werkgever. Dit verlof kan een paar uren tot een paar dagen duren. Dit kan zich voordoen wanneer een medewerker thuis voor een gezinslid moet zorgen. Dit kan een gezinslid zijn dat door het Corona virus is  getroffen. Wanneer er echter het niet kunnen werken het gevolg van quarantaine maatregelen is, is er geen sprake van deze calamiteiten- of kort verzuimverlof.
 
Gedurende het calamiteiten- of kort verzuimverlof betaalt de werkgever 70% van het salaris door, met als ondergrens het minimumloon, tenzij in de CAO andere afspraken zijn gemaakt.
 
Het verlof duurt maximaal 2 maal het aantal uren dat de medewerker in een week werkt, per periode van 12 maanden.
 
Langdurend zorgverlof.

Een medewerker heeft recht op langdurend zorgverlof wanneer deze te maken krijgt met een levensbedreigend zieke partner, kind of ouder. Voorwaarde is dat op korte termijn het leven van de persoon in kwestie gevaar loopt.
Tijdens dit verlof is er geen verplichting om het loon door te betalen, tenzij er andere afspraken in de CAO zijn gemaakt.
 
Het verlof bedraagt maximaal 12 maal de helft van het aantal uren dat de medewerker werkt per week. De aanvraag dient minimaal 2 weken voor de ingangsdatum bij de werkgever te worden gedaan.
 
N.B. Gevolgen bovenstaande verlofregelingen voor sociale zekerheid en pensioen.
 
Voor de volledigheid dienen partijen zich te realiseren dat een verlaging van het salaris gevolgen heeft voor de hoogte van een eventuele uitkering van UWV en/of uit pensioen. In CAO’s kunnen hier ook weer nadere afspraken over zijn gemaakt.
 
Uitstel van betaling Loonheffingen
en sociale premies.

Ook deze mogelijkheid is er uiteraard nog steeds. Er wordt gekeken of het wenselijk is deze regeling uit te breiden of te versoepelen.
 
De mogelijkheden zijn:
– Kortdurend uitstel van betaling en;
– Langer dan 12 maanden durend uitstel.
 
De eerste vorm is relatief eenvoudig. Voor een verzoek om een langer durend uitstel moet een goed onderbouwd verzoek worden gedaan, met daarbij een verklaring van een derde deskundige, waaruit blijkt dat de onderneming een gezonde en levensvatbare onderneming is.
 
Zie de site van de Belastingdienst voor nadere informatie:  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/uitstel-betaling-gevolgen-coronavirus
 
Borgstelling kredieten (BMKB)

Vanaf 16 maart zijn de regels voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) versoepeld. Hiermee kunnen mkb-bedrijven en zzp-ers met een rechtspersoon ( v.o.f., bv, eenmanszaak) onder gunstiger voorwaarden geld lenen bij de bank, bijvoorbeeld om rekeningen te kunnen betalen en betalingsachterstanden weg te werken. De overheid staat voor een deel garant voor bedrijven die een lening willen afsluiten, maar aan de financier met name banken niet genoeg zekerheden kan bieden. Hierdoor kun je als ondernemer meer lenen dan je op basis van je onderpand zou krijgen. Dankzij de verruiming wordt de omvang van het borgstellingskrediet in de BMKB verhoogd van 50 naar 75 procent. Bovendien is de regeling ook toepasbaar op overbruggingskredieten en rekening courant kredieten met een looptijd tot twee jaar.
 
De BMKB-aanvraag loopt via de geaccrediteerde financier, veelal de bank. Een overzicht van geaccrediteerde financiers staat op de website van RVO.
 
* https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/borgstelling-mkb-kredieten-bmkb/deelnemen-als-financier
 
De BMKB is toegankelijk voor bedrijven die vallen onder de mkb-definitie. Het grootbedrijf valt hier buiten, evenals natuurlijke personen. Bepaalde bedrijfsgroepen en financieringsdoelen zijn tevens uitgesloten van de borgstellingsregeling, zoals bijvoorbeeld landbouw, visserij, publieke gezondheidzorg, bedrijven in de financiële sector en vastgoed.
 
En voor zzp-ers?

Voor opdrachtgevers die zzp-ers inhuren is het van belang om naar de (algemene) voorwaarden waaronder de zzp-er wordt ingehuurd te kijken. Deze zouden uitsluitsel moeten geven onder welke omstandigheden een overeenkomst kan worden opgeschort of ontbonden.  
 
De zzp-er zelf heeft vooralsnog als enige mogelijkheid een beroep te doen op de Bbz wanneer hij door tijdelijk gebrek aan opdrachten en werk niet meer in staat is om in zijn levensonderhoud te voorzien.
 
Meer informatie over deze regeling vindt u op:  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand-voor-zelfstandigen-bbz/regels-bijstand-voor-zelfstandigen-bbz
 
Bureau zelfstandigen Fryslân (BZF) voert voor o.a. de Gemeente SWF de BBZ-regeling uit. Als gevolg van de maatregelen die door het kabinet zijn afgekondigd om landelijk het coronavirus in te dammen is er besloten om vanaf maandag 16 maart alle servicepunten van BZF te sluiten. De sluiting is, in ieder geval, tot en met 6 april 2020 van toepassing.
Ondernemers kunnen BZF bereiken door telefonisch contact op te nemen via het klantencontact centrum in Leeuwarden onder nummer 14058 of via info@bureauzelfstandigenfryslan.nl.
Daarnaast is BZF tijdens kantooruren via www.bureauzelfstandigenfryslan.nl bereikbaar middels een chatdienst.

Meer nieuwsberichten

Interessant kijkje in de keuken bij Bouwgroep Dijkstra Draisma

Eerder deze maand bezochten enkele tientallen VOB-leden het complex van Bouwgroep Dijkstra Draisma op de Marne. Jaarlijks wordt een ,gluren bij de buren’ evenement georganiseerd voor leden van de Vereniging Ondernemend Bolsward.

Dit jaar was Dijkstra Draisma de gastheer voor de nieuwsgierige VOB leden. In de ontvangstruimte werd men begroet en welkom geheten door Dirk-Jan de Rouwe, lid van het directieteam van de bouwgroep. In het kort legde hij uit wat het complex in Bolsward betekende voor de bouwgroep. Naast Bolsward beschikt Dijkstra Draisma over vestigingen in Dokkum en Groningen.
Na de uitleg van De Rouwe werd het gezelschap in drie groepen verdeeld voor een rondgang door het bedrijf.

Na bezichtiging van de kantoorruimtes en het magazijn, werden presentaties gegeven van onder andere verduurzaming en renovatie, het circulair bouwen, energietransitie en CO2-neutrale wijken van Dijkstra Draisma.
Het ,gluren bij de buren’ evenement werd vervolgens afgesloten met een hapje en een drankje in De Wijnberg.

28 oktober 2023

Toekomstgerichte wijk Bolsward-Oost wordt voor alle doelgroepen

Betaalbare woningen voor alle doelgroepen, met aandacht voor duurzaamheid én in een groene omgeving. In Bolsward-Oost komt dat allemaal bij elkaar. In het plan voor de nieuwe woonwijk in Bolsward is ruimte voor 200 nieuwe toekomstbestendige woningen. Belangstellenden kunnen het ontwerp bestemmingsplan van binnenkort inzien.

Gemeente Súdwest-Fryslân wil van Bolsward Oost een wijk maken voor verschillende doelgroepen, waar duurzaamheid, een fijn leefklimaat en goed wonen voorop staan. Met de woningbouwimpuls van het Rijk kan de gemeente tegemoet komen in de vraag naar meer sociale en betaalbare woningen. In het oorspronkelijke plan was ruimte voor ongeveer 20 sociale huurwoningen. Met de subsidie van het Rijk kan de gemeente meer sociale en betaalbare woningen aan het plan toevoegen. De gemeente verwacht dat 100 sociale en betaalbare woningen haalbaar is.

Daarnaast wil de gemeente in Bolsward-Oost ook rekening houden met de noodzakelijke verduurzaming van de omgeving. Hierbij kijkt Súdwest-Fryslân naar het klimaat, duurzaamheid en hoe met water om te gaan. Dan gaat het bijvoorbeeld over het afvoeren van regenwater bij hevige buien, het tegengaan van uitdroging van de grond en manieren om drinkwater te besparen. Met Bolsward-Oost bereidt de gemeente een wijk voor de toekomst voor.”

200 woningen voor alle doelgroepen
In het totale plan is ruimte voor 200 woningen, waaronder sociale huur- en koopwoningen, betaalbare woningen en woningen voor de vrije sector. Het plangebied wordt onderverdeeld in drie deelgebieden:

- De Akkers: Het zuidelijk deelgebied wordt gevormd door de Akkers. In dit gebied komen 60 woningen, waarvan 17 appartementen.
- De Hofjes: Het centrale en grootste deelgebied wordt gevormd door De Hofjes. In dit gebied is ook ruimte gemaakt voor water en groen. Er komen ongeveer 110 woningen, onderverdeeld in 32 twee-onder-een-kapwoningen, 66 rijwoningen en 12 vrijstaande woningen.
- De Erven: De Erven vormt het noordelijke deelgebied. Hier is de overgang tussen het woongebied en de natuur goed te zien. Hier komen ongeveer 30 woningen met veel ruimte voor groen. In dit gebied kunnen ook alternatieve woningen worden gebouwd, zoals tiny houses.

Bolsward-Oost wordt een nieuwe wijk, “maar” zegt wethouder Bauke Dam, “wel met een duidelijke verwijzing naar het historische karakter van Bolsward. Ook de verbinding met het landschap is duidelijk zichtbaar in Bolsward-Oost. Het wordt een groene wijk met veel bomen en natuurlijke afscheidingen.” Het water in de wijk verwijst naar de grachten in de stad en de natuur daaromheen.

Waar en wanneer zijn de plannen te bekijken?
De gemeente verwacht eind oktober het ontwerp bestemmingsplan voor een periode van 6 weken ter inzage te lezen. Op 15 november 2023 is er van 16.00 uur tot 19.00 uur een inloopbijeenkomst in De Tiid, Jongemastraat 2 in Bolsward. Iedereen kan vrij naar binnen lopen om de plannen te bekijken en vragen te stellen.

Na de termijn van 6 weken werkt de gemeente toe naar een definitief bestemmingsplan. “De bedoeling is om het definitieve plan in het voorjaar van 2024 aan de gemeenteraad voor te leggen. Als zij positief besluit over het plan, dan kunnen we aan de slag met het bouwrijp maken van de grond en starten met de verkoop van de kavels”, laat wethouder Dam weten.

12 oktober 2023

Elke maand onze nieuwsbrief ontvangen?

Ook samenwerken? Word nu lid

Neem contact op