Nieuws /

VOB-voorzitter Niels Engelmoer spreekt van een ,zorgelijke periode’. ,,Waar we aan de ene kant bezig zijn met het voorbereiden van de ALV en met allerhande projecten bezig zijn, zijn we momenteel maar met een ding bezig en dat is gezond blijven, vooral fysiek maar ook zakelijk”.
,,We leven met iedereen mee en zijn er voor jullie. Wat we echt voor jullie kunnen doen is jullie berichten over belangrijke ondernemersinformatie”.

Het Coronavirus en de getroffen maatregelen hebben voor ondernemers gevolgen, en dat roept vragen op.
In het verdere vervolg vindt u de crisistelefoonnummers waar u met vragen terechtkunt, belangrijke links en de regelingen voor ondernemers.
 
Informatie en contact
 
Heeft u ondernemersvragen over het coronavirus? Neem dan contact op met Kamer van Koophandel Adviesteam: 0800-2117 (op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur) of kijk op de website van https://www.kvk.nl/coronaloket/. De specialisten die via deze weg bereikbaar zijn, kunnen helpen bij vragen over bovengenoemde regelingen, vertellen hoe te handelen en de aanbevolen maatregelen toelichten.
 
Er is ook een landelijk crisisnummer voor alle vragen over het coronavirus: tel. 0800-1351. Dit nummer is dagelijks bereikbaar tussen 08:00 en 20:00. Vanuit het buitenland kan gebeld worden met 0031-20 205 1351.
 
Belangrijke links
 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-over-coronavirus-voor-werkgevers
 
https://www.rvo.nl/coronavirus/internationaal-zakendoen
 
https://www.vno-ncw.nl/corona
 
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/uitstel-betaling-gevolgen-coronavirus
 
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/borgstelling-mkb-kredieten-bmkb/deelnemen-als-financier
 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand-voor-zelfstandigen-bbz/regels-bijstand-voor-zelfstandigen-bbz
 
https://www.ynbusiness.nl/informatiepagina-coronavirus/
 
REGELINGEN:
 
* Deeltijd-WW.
Als er bij de werkgever minder werkaanbod is, kan deze werktijdverkorting aanvragen. Daarmee kan hij gecompenseerd worden voor de loonkosten voor de uren dat hij geen werk heeft voor zijn medewerkers. Bij deze regeling vraag je een vergunning voor werktijdverkorting aan. De werkgever betaalt het salaris volledig door, tenzij in de CAO andere afspraken zijn gemaakt. De werkgever ontvangt een vergoeding van 70% van het doorbetaalde brutosalaris (SV-loon) van het UWV.
 
Voorwaarden:
– Buitengewone omstandigheden: De Corona-perikelen worden als buitengewone omstandigheid aangemerkt. Andere voorbeelden zijn brand en overstroming.
– 20% van de beschikbare arbeidscapaciteit kan niet worden benut: Het is belangrijk om dit goed te onderbouwen. De toename van aanvragen en uitbetaling achteraf leiden tot langere beslistermijnen en dan wil je niet dat je bezwaar moet maken tegen het weigeren van een vergunning wegens onvoldoende motivatie.
– De buitengewone omstandigheden duren naar verwachting minimaal 2 weken en maximaal 24 weken.
 
Procedure:
1. De vergunning vraag je aan bij het ministerie van SZW.
2. De vergunning geldt voor een periode van maximaal 6 weken. Deze kan 3 maal met 6 weken worden verlengd. Ook dit moet je aanvragen bij het UWV.
3. Nadat de vergunning verleend is, moet dit worden doorgegeven aan het UWV. Een verlenging hoeft niet te worden doorgegeven.
4. In de 1e week na afloop van de (verlengde) vergunning vraagt de werkgever een WW-uitkering aan bij het UWV. Het UWV vergoedt achteraf de uren die de medewerkers niet hebben gewerkt tijdens de vergunningsperiode.
 
De site van het UWV geeft een duidelijke uitleg en ook vergunningaanvraag en andere aanvragen/meldingen kunnen via deze site worden gedaan.
 
NB. 1.: Om misverstanden te voorkomen: deze regeling geldt niet voor ingehuurde zzp-ers. Daarover verderop in deze notitie meer.
NB. 2.: Alhoewel juridisch niet afdwingbaar, is het wellicht wel bespreekbaar te maken dat een werknemer zijn overuren of overschot aan snipperuren gaat gebruiken voor de tijd dat hij geen werk heeft.
 
Reorganisatie en ontslagaanvraag.

Als de bedrijfseconomische situatie bij de werkgever daar aanleiding voor geeft, is het natuurlijk ook mogelijk om een ontslagvergunning wegens bedrijfseconomische omstandigheden aan te vragen bij het UWV. Denk daarbij onder andere aan:
– Slechte of slechter wordende financiële positie;
– Werkvermindering;
– Bedrijfsbeëindiging
 
Dit zijn voorbeelden die in verband staan met het Corona virus. Daarnaast zijn er ook andere motieven denkbaar. Snelheid van handelen en een goede onderbouwing zijn van groot belang, mede gezien de behandelingstijd van de aanvraagprocedure.
 
Calamiteiten- en kort verzuimverlof.

Voor spoedeisende, onvoorziene of bijzondere persoonlijke omstandigheden kan calamiteitenverlof of kort verzuimverlof worden aangevraagd bij de werkgever. Dit verlof kan een paar uren tot een paar dagen duren. Dit kan zich voordoen wanneer een medewerker thuis voor een gezinslid moet zorgen. Dit kan een gezinslid zijn dat door het Corona virus is  getroffen. Wanneer er echter het niet kunnen werken het gevolg van quarantaine maatregelen is, is er geen sprake van deze calamiteiten- of kort verzuimverlof.
 
Gedurende het calamiteiten- of kort verzuimverlof betaalt de werkgever 70% van het salaris door, met als ondergrens het minimumloon, tenzij in de CAO andere afspraken zijn gemaakt.
 
Het verlof duurt maximaal 2 maal het aantal uren dat de medewerker in een week werkt, per periode van 12 maanden.
 
Langdurend zorgverlof.

Een medewerker heeft recht op langdurend zorgverlof wanneer deze te maken krijgt met een levensbedreigend zieke partner, kind of ouder. Voorwaarde is dat op korte termijn het leven van de persoon in kwestie gevaar loopt.
Tijdens dit verlof is er geen verplichting om het loon door te betalen, tenzij er andere afspraken in de CAO zijn gemaakt.
 
Het verlof bedraagt maximaal 12 maal de helft van het aantal uren dat de medewerker werkt per week. De aanvraag dient minimaal 2 weken voor de ingangsdatum bij de werkgever te worden gedaan.
 
N.B. Gevolgen bovenstaande verlofregelingen voor sociale zekerheid en pensioen.
 
Voor de volledigheid dienen partijen zich te realiseren dat een verlaging van het salaris gevolgen heeft voor de hoogte van een eventuele uitkering van UWV en/of uit pensioen. In CAO’s kunnen hier ook weer nadere afspraken over zijn gemaakt.
 
Uitstel van betaling Loonheffingen
en sociale premies.

Ook deze mogelijkheid is er uiteraard nog steeds. Er wordt gekeken of het wenselijk is deze regeling uit te breiden of te versoepelen.
 
De mogelijkheden zijn:
– Kortdurend uitstel van betaling en;
– Langer dan 12 maanden durend uitstel.
 
De eerste vorm is relatief eenvoudig. Voor een verzoek om een langer durend uitstel moet een goed onderbouwd verzoek worden gedaan, met daarbij een verklaring van een derde deskundige, waaruit blijkt dat de onderneming een gezonde en levensvatbare onderneming is.
 
Zie de site van de Belastingdienst voor nadere informatie:  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/uitstel-betaling-gevolgen-coronavirus
 
Borgstelling kredieten (BMKB)

Vanaf 16 maart zijn de regels voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) versoepeld. Hiermee kunnen mkb-bedrijven en zzp-ers met een rechtspersoon ( v.o.f., bv, eenmanszaak) onder gunstiger voorwaarden geld lenen bij de bank, bijvoorbeeld om rekeningen te kunnen betalen en betalingsachterstanden weg te werken. De overheid staat voor een deel garant voor bedrijven die een lening willen afsluiten, maar aan de financier met name banken niet genoeg zekerheden kan bieden. Hierdoor kun je als ondernemer meer lenen dan je op basis van je onderpand zou krijgen. Dankzij de verruiming wordt de omvang van het borgstellingskrediet in de BMKB verhoogd van 50 naar 75 procent. Bovendien is de regeling ook toepasbaar op overbruggingskredieten en rekening courant kredieten met een looptijd tot twee jaar.
 
De BMKB-aanvraag loopt via de geaccrediteerde financier, veelal de bank. Een overzicht van geaccrediteerde financiers staat op de website van RVO.
 
* https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/borgstelling-mkb-kredieten-bmkb/deelnemen-als-financier
 
De BMKB is toegankelijk voor bedrijven die vallen onder de mkb-definitie. Het grootbedrijf valt hier buiten, evenals natuurlijke personen. Bepaalde bedrijfsgroepen en financieringsdoelen zijn tevens uitgesloten van de borgstellingsregeling, zoals bijvoorbeeld landbouw, visserij, publieke gezondheidzorg, bedrijven in de financiële sector en vastgoed.
 
En voor zzp-ers?

Voor opdrachtgevers die zzp-ers inhuren is het van belang om naar de (algemene) voorwaarden waaronder de zzp-er wordt ingehuurd te kijken. Deze zouden uitsluitsel moeten geven onder welke omstandigheden een overeenkomst kan worden opgeschort of ontbonden.  
 
De zzp-er zelf heeft vooralsnog als enige mogelijkheid een beroep te doen op de Bbz wanneer hij door tijdelijk gebrek aan opdrachten en werk niet meer in staat is om in zijn levensonderhoud te voorzien.
 
Meer informatie over deze regeling vindt u op:  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand-voor-zelfstandigen-bbz/regels-bijstand-voor-zelfstandigen-bbz
 
Bureau zelfstandigen Fryslân (BZF) voert voor o.a. de Gemeente SWF de BBZ-regeling uit. Als gevolg van de maatregelen die door het kabinet zijn afgekondigd om landelijk het coronavirus in te dammen is er besloten om vanaf maandag 16 maart alle servicepunten van BZF te sluiten. De sluiting is, in ieder geval, tot en met 6 april 2020 van toepassing.
Ondernemers kunnen BZF bereiken door telefonisch contact op te nemen via het klantencontact centrum in Leeuwarden onder nummer 14058 of via info@bureauzelfstandigenfryslan.nl.
Daarnaast is BZF tijdens kantooruren via www.bureauzelfstandigenfryslan.nl bereikbaar middels een chatdienst.

Meer nieuwsberichten

VOB ondernemersprijs 2023 voor Technisch Aannemersbedrijf Bloemhof

Onder grote belangstelling werd donderdagavond in de vernieuwde Wijnberg de ondernemersprijs 2023, bestaande uit een trofee en een oorkonde, uitgereikt aan Jaco en Freddy Bloemhof van het gelijknamige Technisch Aannemingsbedrijf.
Volgens de jury hebben de gebroeders Bloemhof sinds de oprichting van het bedrijf in 1995 steeds gekeken naar nieuwe ontwikkelingen en technieken om in te spelen op de behoeftes van hun klanten.
Vanaf de Gleibakkerij verhuisde het bedrijf in 2000 naar De Marne, waar het bedrijf gestaag verder groeide, zowel in werkoppervlakte als in activiteiten.
In bijna dertig jaar is Bloemhof Bolsward uitgegroeid tot een allround bedrijf met een hoogwaardig machinepark, een breed klantenbestand en een team van dertig jonge en enthousiaste medewerkers.
Sinds 2022 hebben Jaco en Freddy een stapje teruggedaan, maar hun gedrevenheid en betrokkenheid bij het bedrijf is gebleven.
In 2015 werd door de gebroeders Bloemhof het huidige Veerhuys aangekocht, zes jaar later werd daar het hotel/restaurant de Wijnberg aan toegevoegd. Zowel het Veerhuys als de Wijnberg werden na de aankoop grondig verbouwd en voegden nog meer uitstraling toe aan het Marktplein en Bolsward. De verdieping en het terras van de Wijnberg krijgen later nog een grondige update.

Bolsward In Zet trofee voor Dirk Jan de Rouwe

Tegelijk met de uitreiking van de ondernemersprijs 2023 werd de Bolsward In Zet trofee, eveneens een trofee en oorkonde uitgereikt aan Dirk Jan de Rouwe. De prijs werd uitgereikt door Ronald Velzen, voorzitter van het Parkmanagement Bolsward. Hij noemde De Rouwe een ,betrokken man op vele fronten, waarbij zijn communicatieve kwaliteiten opvallen’. ,Al jaren geleden heeft hij met vele anderen zich hard gemaakt voor het behoud van het zwembad. Verder leverde hij een bijdrage aan het behoud van het Ondernemersfonds Sudwest, is de oprichting van de Visiegroep voor een groot deel te danken aan de inzet van De Rouwe.’

23 maart 2024

Interessant kijkje in de keuken bij Bouwgroep Dijkstra Draisma

Eerder deze maand bezochten enkele tientallen VOB-leden het complex van Bouwgroep Dijkstra Draisma op de Marne. Jaarlijks wordt een ,gluren bij de buren’ evenement georganiseerd voor leden van de Vereniging Ondernemend Bolsward.

Dit jaar was Dijkstra Draisma de gastheer voor de nieuwsgierige VOB leden. In de ontvangstruimte werd men begroet en welkom geheten door Dirk-Jan de Rouwe, lid van het directieteam van de bouwgroep. In het kort legde hij uit wat het complex in Bolsward betekende voor de bouwgroep. Naast Bolsward beschikt Dijkstra Draisma over vestigingen in Dokkum en Groningen.
Na de uitleg van De Rouwe werd het gezelschap in drie groepen verdeeld voor een rondgang door het bedrijf.

Na bezichtiging van de kantoorruimtes en het magazijn, werden presentaties gegeven van onder andere verduurzaming en renovatie, het circulair bouwen, energietransitie en CO2-neutrale wijken van Dijkstra Draisma.
Het ,gluren bij de buren’ evenement werd vervolgens afgesloten met een hapje en een drankje in De Wijnberg.

28 oktober 2023

Elke maand onze nieuwsbrief ontvangen?

Ook samenwerken? Word nu lid

Neem contact op